♥Jom Eratkan Ukhuwah Di Sini - Sila Tinggalkan Link Anda♥

Friday, November 19, 2010

Home » , , , » ::Petua Untuk Anak::

::Petua Untuk Anak::

Salam Sahabat,



Salah satu perkara yang boleh kita share sama2..terutamanya yang dah ada anak2..ni aku dapat email tapi dah lama dah..godey2 komputer tetiba jumpa byk plak email yg aku save lum baca2 lg..dasatkan aku..ehhee..bukan xnak baca, tapi kadang sekali dapat bratus2..bukanlah keja aku dok ngadap email loading sesatu lagi2 TIME KEJA..

Ini pengalaman dari sorang Hamba Allah yang aku pun pernah buat untuk anak aku. Cuma kena yakin buat hari2..kadang tak sempat pun sebab dah lambat g keja..janji aku dapat peluk cium dia, niatkan yang baik2 dah cukup bagi aku..tapi ni lebih baiklah sebab ada ayat Quran.. :)

Assalammualaikum,  
Saya nak share tentang petua yg saya terima...dari seorang pakar motivasi & dah lama saya praktikkan (l/kurang 11 tahun) kat anak2 saya....  elok dilakukan oleh salah seorang ibu
atau bapa atau seeloknya kedua2 buat  iaitu selepas ibu buat... diikuti oleh bapa (insya-Allah anak akan lebih merasai dihargai)

Setiap pagi.. sebelum pegi sekolah berdiri belakang anak, & kedua2 (anak & ibu atau bapa) menghadap kiblat...letakkan kedua2 telapak tangan ibu/ayah yg dirapatkan
atas kepala anak tanpa sentuh kepala lebih kurang 1 inci dari rambut...lepastu bacakan
al Fatihah & Alam-nash-rah... hingga habis....
pastu niat dalam hati mohon pada Allah "Ya Allah permudahkanlah anak aku ini untuk belajar dan diterangkan hati & ditetapkan iman & lain2 doa yg nak dihajatkan"
lepas itu kucup dahi anak & pergi le kesekolah...tak sampai pun 5 minit...

Jangan malu nak kucup dahi anak2 walaupun dah berusia 17 tahun... (terutama pihak ayah akan rasa malu nak cium anak lelaki yg dewasa)

Saya diberitahu (semasa sesi motivasi tersebut), telapak tangan kita ini ada aura... & mestilah digunakan sebaiknye...sebab itulah orang tua2 kate jangan tampar anak guna telapak tangan...

Tanamkan semangat untuk buatkan setiap hari & anda lihatlah kesannye....   kalau tak dapat setiap hari,
2 hari sekali, seminggu sekali ...

JANGAN TAK BUAT LANGSUNG...
 
Anak saya hingga sekarang (17, 15 & 10thn) saya buatkan & kesannya insya-Allah anda akan lihat...nasihat saya...anda masih belum terlambat...buatkan sekarang pada semua anak2, sehingga mereka dewasa seeloknya ibu & ayah kedua2 sekali buat... semasa anak2
nak pergi sekolah atau sebelum tidur atau bile2 teringat...insya-Allah anak akan dengar cakap ibu ayah & terang hati..boleh share dengan kengkawan lain...
p/s: macamane? menarik tak? bagi aku, benda yang baik ni tak perlu dgn anak pun xpe (bagi yg belum berumahtangga) , dgn suami boleh, anak buah, adik beradik..percayalah dengan ayat-ayat Allah = korang lihatlah kesannya..buatlah..sebab aku dah nampak dan rasa (maaf bukan nak riak)..tapi niat mesti baik dan yakin kerana Allah semata-mata! dan jangan lupa pada junjungan kita Nabi S.A.W.

0 comments:

Post a Comment

Latest Posts Plugin for WordPress, Blogger...